Pages

~ my nuff ~

Wednesday, November 13, 2013

PANDUAN KURUSKAN BADAN

Assalamualaikum.. dan Salam Sejahtera
Salam 9 Muharram, 13 November 2013
Selamat Hari Lahir pada Yang dilahir pada hari ini..
HAPPY BIRTHDAY TO YOU..


Ok.. di sini azie ingin berkongsi tentang PANDUAN MENGURUSKAN BADAN..

Sumber : Klinik Dr Hamid Arshat 
Sumber : 
Wikipedia
Sumber : Surat Khabar
Sumber : Pelbagai Bacaan



Pertikan ini azie ubah suai sikit yeh.. ikut ayat azie..


Kepada Anda yang mengalami masalah OBESITI/Gemok.. atau sewaktu dengannya..

Anda dinasihatkan untuk kawalan makanan khususnya yang mengandungi gula dan karbihaidret saperti nasi , roti, mee, kueh2, donut, biskut dan makanan junk.

Anda juga perlu melakukan  exercuse, berjalan kaki , atau berkebun, atau basuh kereta atau bersih rumah selama 30 minit setiap hari. 


Ini kerana hampir 90% gagal dalam penurunan berat badan berdasarkan pengalaman DR. Hamid Arshat. Malah Dr. juga berkata bahawa.. kita jangan bergantung kepada ubat-ubatan yang telah diberi.. kerna ubat-ubatan seperti adipex hanya boleh diamalkan selama 3 bulan sahaja.



Menurut Wikipedia Obesiti bermaksud : 

Obesiti di Malaysia telah menjadi suatu trend yang semakin membimbangkan di kalangan rakyat negara ini. Obesiti boleh mengakibatkan penyakit jantung, strok, tekanan darah tinggi, diabetis, dan kanser.

Secara amnya, obesiti merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Obesiti kini dianggap sebagai satu penyakit dan terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi keterlaluan. Lebih teruk lagi, obesiti boleh mengganggu dan mencederakan organ-organ badan dan seterusnya akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Selain daripada mengehadkan kegiatan fizikal dan sosial, jangka hayat penghidapnya juga semakin pendek.
Obesiti didefinisikan sebagai lebihan lemak tubuh yang boleh menyebabkan masalah kepada kesihatan. Obesiti berlaku apabila saiz atau bilangan sel lemak di dalam tubuh meningkat 


Cuba amalkan panduan2 ini.


1. Habiskan makan selama 20 minit. Konyah perlahan2 sampai makanan jadi lumat sebelum ditelan. Tempoh 20 minit untuk otak dapat signal perut sudah kenyang.
2. Lebihkan tidor satu jam dari biasa. Kurang tidor bolih menjadi lapar dan selera makan meningkat dan makanan2 sampingan menyumbang kepada kenaikkan berat badan.


3. Cuba hidangkan 3 jenis sayuran untuk makan malam, hidangkan juga buah2. Masak sayur sekejap , suhu rendah dan kurangkan guna minyak. Sayur dan buah2 mengandungi banyak fiber , vitamin dan antioksiden serta kurang kalori yang menggemokkan .


4. Mulakan makan dengan buah2 diikuti soup sayur dan mushroom. Ia bolih mengeyangkan tanpa mengemokkan. Buat sendiri air stok ayam, daging atau ikan bilis untuk sup.


5. Jauhkan makan bergula dan yang dibuat dari tepong gandum. Makan 'whole grain' wheat. oat, barley dan brown rice.


6. Jauhkan fast foods, kentang goreng, deep fried chicken, burger, hot dog, nuggets.


7. Jauhkan semua jenis minuman soda, fizzy drink, soft drink dan juice dalam botol atau dalam kotak kerana terlalu banyak mengandungi  gula dan manisan.


8. Minum Teh hijau, ia mempunyai banyak khasiat kerana kandungan catechins dalam teh.


9. Makan dirumah dengan masakan sendiri sekurang2nya 5 kali dalam seminggu. Banyak faedah masak sendiri, bolih kawal kualiti dengan memilih makanan berzat dan berkhasiat, kurangkan belanja.


10. Amalkan 'berhenti rehat seketika waktu tengah makan' . Masa itu ia akan berasa kennyang.


11.  Amalkan konyah 'chewing gum' ketika menonton TV atau  ketika melayari internet, ia bertujuan untuk mencegah dari makan junk foods. Orang gemok kadangkala makan sedikit dihadapan orang lain tetapi dibelakang, atau senyap2 ia ulang makan.


12. Gunakan pinggan kecil (10') menggantikan pinggan besar (12') untuk mengurangkan muatan makanan yang diambil.


13. Bila makan direstoran, kongsi hidangan, order saiz makanan untuk kanak2, bungkus tapau separuh hidangan sebelum mula makan.


14. Bila rasa lapar dan mengeletar atau 'craving' makan segenggam campuran kacang almond, gajus dan peanuts dan minum air mineral. Orang gemok sering ketageh atau 'craving' makanan yang manis. Makan buah2 atau kacang2 waktu ketageh jauhkan segala makanan manis dan karbohaidret.


15. Berjalan 30 minit sejauh 2 - 3 km, atau cabut rumput rumpai dihalaman rumah, bersihkan kereta atau dalam rumah.


NOTE : anda perlu makan mengikut PIRAMId Permakanan..





Statistik Obesiti di Malaysia

  • Di Malaysia , 4 daripada 10 orang dewasa yang melebihi usia 18 tahun samada mengalami kegemukan atau berbihan berat badan.
  • Di Malaysia, 29.1% populasi dewasa didapati berlebihan berat (BMI 25.0 – 29.9).
  • Di kalangan golongan dewasa yang obes (14.0%), golongan wanita cenderung mengalami kegemukan (17.42%) berbanding lelaki (10%). 
  • Antara kumpulan etnik, kaum India mempunyai berat berlebihan yang tertinggi (33.2%), diikuti oleh Melayu (29.8%) dan Cina (28.5%).

* Prevalen kegemukan abdomen (lilitan pinggang wanita >88cm dan lelaki >102cm) adalah 17.4%. Wanita menunjukkan prevalen lebih tinggi (26%) berbanding lelaki (7.3%).

Nota Tambahan:


"Tindakan pihak kementerian adalah dengan melaksanakan pengambilan sampel dari semasa ke semasa untuk memastikan makanan yang dijual di pasaran adalah terdiri daripada makanan yang selamat dimakan," katanya. – BERNAMA”




 CHIDHOOD OBESITY




  • Statistik pada tahun 2010 mencatatkan, kanak-kanak Mexico paling gemuk di dunia!! Kepelbagaian makanan Mexico seperti Taco, Tortilla dan Torta (sejenis sandwic besar), yang secara umumnya diberi nama 'vitamin T' kerana menyebabkan kanak-kanak di negara ini berada di tangga teratas dalam carta obesiti dunia dengan BMI melebihi 30.
  • Sekitar 15 peratus kanak-kanak di negara ini di kategorikan sebagai gemuk. Itu statistik lebih tiga tahun lepas. Peratus kanak-kanak yang berusia enam tahun ke atas lebih tinggi berbanding umur antara dua hingga lima tahun yang dilihat turut mencatatkan peningkatan.
  • Kanak-kanak genuk berpotensi untuk terdedah kepada pelbagai penyakit seperti kencing manis dan masalah sendi. Selain itu, mereka turut berdepan dengan masalah psikologi kerana diejek oleh teman-teman sekolah.
  • Masalah obesiti di semua peringkat usia semakin bertambah, sekarang ini pun ramai bayi yang dilahirkan melebihi 4 kilogram.
  • Secara purata kanak-kanak di Amerika Syarikat (AS) menghabiskan masa kira-kira 24 jam setiap minggu dengan menonton televisyen. Jadi bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila seorang daripada lima kanak mengalami masalah kegemukan atau lebih berat badan.
  • Malah dua dekad ini, jumlah ini telah meningkat lebih 50% , dengan berat badan kanak-kanak meningkat sehingga dua kali ganda.
  • Lu Zhihao yang berusia tiga tahun memiliki berat badan 60 kg , lima kali lebih berat daripada kanak-kanak seusia dengannya. Dia dilahirkan normal dengan berat badan hanya 2.6kg. Namun menjelang tiga bulan nafsu memuncak menjadi sukar dikawal..




# Semoga Berjaya Kawan-kawan.. SAY NOT TO OBESITY!!!



Sharing is Caring..
With love.. :)

0 comments:

Post a Comment

aziesizhuka. Powered by Blogger.